Alla inlägg av Åsa Eriksson

Nyhet i Kahoot

Många lärare använder sig av en gratistjänst som heter Kahoot. Som lärare skaffar man sig ett användarkonto och sedan kan man göra sina egna frågesporter anpassade efter vad man jobbar med i skolan.  Det är väldigt enkelt att lägga in bilder eller filmer i frågorna. Man behöver en smartboard för att kunna visa upp frågorna på och eleverna svarar i sina  lärplattor eller mobitelefoner.

Kahoot kan också användas i den formativa bedömningen. Du gör själv frågorna och efter att eleverna har svarat kan man ganska tydligt se vad de kan och vad man behöver arbeta mer med.

Eleverna älskar Kahoot och ofta har jag fått frågan: -Kan vi inte spela Kahoot hemma? Jag har då fått göra dem besvikna eftersom den funktionen inte har funnits tidigare. Men nu har Kahoot fixat till ett sätt som gör det möjligt för elever att svara på frågorna hemifrån.

När man gjort i ordning sina frågor så gör man det som en ”Challenge” för eleverna och då  får man en sifferkod. Eleverna behöver ladda ner appen Kahoot i en lärplatta eller mobil. Sedan skriver de in sifferkoden och kan börja spela. Du som lärare kan sedan gå in och se vilka som har spelat och hur deras resultat blev. Jag har gjort det med elever i årskurs 3 som jag undervisar i engelska för. Det har varit frivilligt men väldigt många har nappat och spelat hemma. Jag har dessutom haft elever som har spelat andra öppna Kahoot som de hittat i appen. Bra jobbat Kahoot!  Det här intresset måste vi lärare bygga vidare på!

 

En helt ok app!

Den här terminen har jag testat en gratisapp som heter Fun English. Jag använder den i engelska undervisningen för ettorna på Stocksätterskolan.

Jag har ägnat mycket tid åt att hitta engelska appar som ökar lärandet hos våra elever. Det finns en uppsjö av appar men väldigt få som jag tycker bidrar till ökad måluppfyllelse. Det är mycket tidsfördriv och lite lärande.  Men den här appen gillar jag och mina elever älskar den!

I Fun English finns det 15 olika kategorier att välja mellan. Men endast 2 är gratis. De övriga finns att köpa i appen. Kategorierna är t ex siffror, mat, fordon, kroppen, frukter, kläder, sjödjur och verb. Det är kategorierna färger och djur som är gratis.

Det som gör att jag tycker att den här appen är något att testa i sin undervisning är den har upprepningar i varje moment. Man övar samma sak hela tiden. Samtidigt som man ser ordet eller bilden så hör man det engelska ordet. Dessa upprepningar gör att appen ger eleven lärande på olika sätt. Men den blir inte tråkig då det är ett poängsystem och en tid som rullar på. Dessutom finns det många olika övningar. Eleven får använda sin hörsel, läsförmåga och ibland också sin egen röst. Den är främst för de yngre eleverna som börjar med engelska men funkar också för lite äldre elever som har svårt att ta till sig språket. En förmåga som jag tycker att man övar i Fun English är att förstå och tolka innehållet i talad engelska och i kortare texter.

I varje kategori finns ett antal olika övningar. Det handlar väldigt mycket om att lyssna och göra rätt. Här är det färger som man tränar.

Tyvärr är det svårt att få tillgång till hela appen i Hallsbergs kommun.  Alla appar där det är köp i appen kräver apple-id kopplat till ett kreditkort. Det använder vi oss inte av längre i kommunen då vi köper appar genom något som kallas VPP. Då kan man lättare lägga ut apparna via Catalog  och det gör hela nedladdningen mycket enklare när man har klassuppsättningar. Tydligen så har de flesta skolor i Sverige det här systemet där man köper via VPP. Betalappar och gratisappar kan så klart köpas in men inte när det är en app som har köp i app. Vi får hoppas att utvecklarna av Fun English skapar en fullversion där hela appen kostar. Då skulle vi kunna köpa in den. Jag skulle verkligen vilja jobba med hela spelets innehåll tillsammans med mina ettor.

 

I final i Webbstjärnans tävling!

Jag har glädjen att berätta att vår engelska blogg piece-of-cake från Stocksätterskolan är en av 15 nominerade bidrag i Webbstjärnans tävling.

Från början var det ca 1700 bidrag som deltog i tävlingen. Nu återstår alltså 15 bidrag och vi är därför inbjudna till prisutdelningen i Stockholm den 15 maj.  Det känns jätteroligt och spännande! Läs mer om tävlingen och om Webbstjärnan på:

Webbstjärnans tävling

Man kan också läsa om oss i tidningen Sydnärkenytt.

Sydnärkenytt

Håll tummarna för oss! Prisutdelningen går att följa live på länk (hittas på Webbstjärnans hemsida)

 

 

 

Möte genom Skype!

(En fortsättning på mitt tidigare inlägg om skolbesöket på Bowes Primary school under BETT-resan.)

Som jag berättade i ett tidigare inlägg så gick det inte att få svar på mina elevers frågor genom filmen som de gjort. Totalt hade eleverna drygt 30 frågor till de engelska skoleleverna. Men väl hemma i Sverige igen jag lyckades ändå  få till ett möte. Eleverna fick svar på många av sina frågor och de fick dessutom svara på frågor om skolan och vardagen i Sverige!

Det gjorde vi genom Skype! Ett fantastiskt verktyg där man kan mötas, prata och se varandra live! Svaren blev ärliga och mina elever fick en engelska-lektion de sent ska glömma! Den digitala utvecklingen ger oss verkligen nya möjligheter!

Rektorn på Bowes Primary school såg till att jag fick kontakt med en lärare på skolan, Talia McCarthy. Via direktkontakt med en intresserad lärare gick allt mycket lättare! Vi mailade under en tid innan och diskuterade form och tid för mötet. Sedan testskypade jag och Talia lite innan för att kontrollera att all teknik fungerade. Talia skickade även sina elevers frågor till mig i förväg så att jag kunde förbereda mina innan.  Vi bestämde också att det skulle bli två tillfällen, en med alla tvåor och ett tillfälle för treorna. Talias elever var i 9-10 årsåldern.

Det var tvåornas Skype-lektion som  var först. Vi var alla nervösa innan men eleverna var duktiga och det blev en upplevelse för oss alla! Med bara två års studerande av engelska så är det inte lätt att våga kommunicera med engelska elever på deras modersmål. Men de kämpade på bra och Talia berömde dem flera gånger! Sen fick vi också ta del av både den brittiska engelskan men också höra engelska med australiensisk dialekt eftersom Talia är från Australien. Fantastiskt! Här är en film från mötet:

http://piece-of-cake.se/941-2/

Dagen därpå var det treornas tur. De har läst engelska ett år längre och var säkrare på att både tala och förstå.  Det blev flera möten med både skratt och förvåning!

https://piece-of-cake.webbstjarnan.nu/skype-with-an-english-school/

Skolorna och eleverna i England och Sverige är lika på många sätt men det finns också stora skillnader. En skillnad som förvånade mina elever var att vi gör olika vid idrottslektionerna med ombyten och duschning.  Även våra skolgårdar ser olika ut. De här skillnaderna som vi upptäckte blir nästa steg att bygga vidare på. Vi kanske skypar igen men nästa uppgift är att eleverna på Stocksätterskolan ska göra  filmer där de visar och beskriver hur vår miljö, både inne och ute ser ut. Den ska vi sedan skicka till Bowes elever.  Talia lovade också att vi kommer att få ta del av deras skolmiljö! Det ser vi fram emot!

 

 

Skolbesök i London

En dag för oss deltagare på BETT-resan var avsedd för besök på engelska skolor. Det såg jag fram emot väldigt mycket. Jag är ju engelska-lärare och kände att det kunde ge mig väldigt mycket som lärare men också ge mina elever ökad kunskap om skolor i andra länder. Vi gick in och tittade på hemsidorna från båda skolorna för att få reda på mer:

http://www.bohunt.hants.sch.uk/

http://www.boweslearningalliance.org/chesterfield

Några spännande skillnader som eleverna upptäckte var att på de här skolorna får man betala för skolmaten! Varför då ? Vad äter de undrar mina elever? De engelska eleverna har också skoluniform. Det väcker ännu mer frågor. Hur känns det att ha samma kläder som alla andra? Har de uniform på idrotten också? Finns de skolsköterska? Hur gör man efter sommarlovet när kläderna blivit för små? När börjar och slutar de? Får man ha godis i skolan? Hur gör de med mobilerna?

Det blev till slut drygt 30 frågor från mina 2:a och 3:e klassare. Jag kände att jag var tvungen att göra något med alla dessa frågor och funderingar. Vissa kunde jag nog svara på när jag kom tillbaka från London. Men en del kände jag att mina elever förtjänade ärliga svar på direkt från de engelska eleverna. Dessutom kunde det också ge något för mina elevers kunskapsutveckling. De ställde frågorna på engelska och fick svaren på riktig brittisk dialekt!

Här är de 12 frågor jag hade med mig till Bowes primary school som eleverna ställde:

Det var riktigt intressanta besök, på båda skolorna. Vi fick en inblick i hur de arbetar och hur skolvardagen såg ut. Men det visade sig att det inte var lika enkelt som jag hoppades på att få möjlighet att visa filmen och få svar. Rektorn tyckte att det var skillnad att ställa frågor i klassrummen när vi gick runt och att ställa dem direkt till elever och få det på film. Även om det var enkla frågor. Filma i klassrummen fick vi men inte som jag hade önskat. Det krävde tillstånd från vårdnadshavare som rektorn inte tänkte skaffa när vi var där.

När jag kom tillbaka möttes jag av flera av mina elever som ville veta hur det gick och ville veta om jag träffade några engelska studenter. De blev lite besvikna när jag fick säga som det var. Jag har dock inte gett upp än (det vet mina elever också!) utan har mailat rektorn om en annan lösning där vi skickar filmen till skolan och eleverna gör en egen film med sina svar. Har dock inte fått svar än men jag ger mig inte. Förhoppningsvis har vi fått en kontakt och kanske kan vi Skypa med varandras skolor?? Fortsättning följer…..

Den här filmen från våra besök gav ändå vissa svar på mina elevers frågor….

 

 

BETT 2017

Jag och Catharina (rektor på Stocksätterskolan) besökte BETT-mässan i London i slutet av januari, tillsammans med 30 andra deltagare från Hallsbergs kommun. Vi var en stor delegation i jämförelse med andra kommuner i Sverige. Känns väldigt inspirerande att kommunen satsar på IT och vill att lärarna ska hänga med i utvecklingen!

Mässan hade ett stort utbud av 3D-skrivare och olika programmeringsverktyg. Se filmen!

Musik via appen Garageband på Bohunt school

Jag hade förmånen att vara en av 31 personer från Hallsbergs kommun som åkte på årets BETT-mässa, skolbesök och föreläsningar i London under några dagar i slutet av januari. Jag besökte Bohunt school och Bowes primary school strax utanför London. Båda skolorna låg i framkant när det gäller att arbeta integrerat med läroplattor och datorer i undervisningen. Skolorna låg också i topp kunskapsmässigt i olika undersökningar.

Eleverna på Bohunt school arbetade mycket med drama, dans och musik. Där hade lärarna valt att använda att gå via appen Garageband för att fånga elevernas intresse för att börja spela olika instrument. Det ska sedan väcka elevernas musikintresse till liv och leda till att man går över till att spela riktiga instrument. Då har eleven redan grunderna och det gör det lättare och roligare att våga sig på ett nytt instrument.

Filmen visar hur elever genom Garageband samtidigt spelar olika instrument och framför musik för oss besökare.

En engelska-blogg!

Den här terminen har jag startat en engelska-blogg på Stocksätterskolan. Jag har arbetat med klassblogg under de senaste åren och det är ett utmärkt verktyg för att öka lusten för skolarbete. Eleverna blir mer delaktiga och motiverade.  Jag undervisar i engelska för de yngre eleverna och tanken på en blogg bara för engelska har jag haft ett tag men nu har den blivit verklighet.

Gå in och titta på hur vi använder oss av bloggen i engelskan!

Piece of cake

Tips till din engelska-undervisning!

Som lärare är det alltid skönt att få tips av andra som gör att man sparar tid i sin planering. I mitt tidigare inlägg så länkade jag till filmer som handlade om prepositioner.  Här är en länk till en större samling av youtube-klipp som jag använder i min undervisning. De är pedagogiska och uppskattade av eleverna! Om du klickar vidare via länken och följer fönstren Ämnen-Engelska-Youtubeklipp så kommer du till filmerna som är indelade i kategorier, t ex professions, numbers och months.

Ta en titt!

https://stocksatter4.webbstjarnan.nu/engelska-2/

Youtube-en guldgruva!

Som engelskalärare vill man ibland få lite input utifrån och lyfta in andra röster i undervisningen.  Det uppskattas också av eleverna och kan lyfta intresset och öka lärandet. Där är internet och youtube en guldgruva. Där finns hur mycket bra material som helst.  Visst kan kvalitén variera men om man lägger ner lite tid på att leta så hittar man ofta bra material. Just nu jobbar vi mycket med prepositioner och här är några filmer där man tränar både prepositioner och annan ordförståelse:

in front of, behind och between:

on, in, under:


De här filmerna övar ett flertal prepositioner: