”Webbkursa”

”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande,” (Lgr11, 2011)

Enligt Lgr11 har vi ett uppdrag att ta tillvara på de resurser och möjligheter som tekniken medför och att utbildningen anpassas för ett modernt, digitalt samhälle.

”Eleverna ska kunna orientera sig i en komplex verklighet, med ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt.” (Lgr11, 2011)

Vi är skyldiga att ge eleverna verktyg till att bli producenter som skapar material och kunskap i den digitala världen och inte bara konsumera det som erbjuds. Att låta eleverna utveckla förmågan att lära med hjälp av digitala verktyg samt att kommunicera via sociala medier och digitala samarbetsytor.

Det är också nödvändigt att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ. (Lgr11, 2011)

För att kunna utveckla sitt källkritiska omdöme krävs att eleverna får möjlighet att aktivt använda många olika sorters källor och få tillfälle att granska och diskutera dessa källor tillsammans.2015-04-16 17.12.25

Det här är en tung och ansvarsfull uppgift och ibland famlar vi lärare själva runt i detta enorma informationsflöde vi har kring oss. Vi ska också lära oss hantera detta på ett källkritiskt och medvetet sätt. Det finns dock hjälp och stöd att få. Webbstjärnan som är en del av .SE:s satsningar för att utveckla internetanvändandet i den svenska skolan. På deras OM-sida finns mer information om vad de står för och vad de erbjuder. Dessutom erbjuder de en hel rad mycket användbara webb-kurser för att öka kunskapen kring bla källkritiskt tänkande och bloggande. Läs mer på deras sida med webb-kurser.

 

 

 

De saknade eleverna

Vilken fantastisk föreläsning av pedagogen Kenth Hedevåg! Otroligt lärorik och inspirerande när det gäller hur vi ska möta barn som har det jobbigt i skolan och kanske inte ens kommer till skolan. Kenths föreläsning handlar om att skolan måste arbeta mer med inkluderande undervisning och bli bättre på att möta elever med inlärningssvårigheter. Denna föreläsning är nog den bästa jag har hört. Verkligen värd att se och ta del av!

Ledarskap i klassrummet

I klassrummet skapar jag trygghet och förutsägbarhet för eleverna genom tydliga ramar och känd struktur. Samtidigt behöver jag vara öppen och ge utrymme för elevernas egna initiativ. Undervisningen ska utgå från elevernas tidigare erfarenheter så att de kan bygga vidare på den grund av kunskap som de redan har. Undervisningen ska bygga på elevernas nyfikenhet och intresse, men den ska också stimulera och utmana dem till att upptäcka nytt. En viktig uppgift för mig som lärare är att få eleverna att förstå att ansträngning lönar sig. Det handlar om att skapa ett tillåtande klassrums-klimat där eleverna med liv och lust ger sig i kast med att öva och pröva, där misstag inte är skrämmande, utan en viktig och välkommen del i lärandeprocessen.

För mig är begreppet scaffolding centralt. Utifrån Vygotskys teori om den proximala utvecklingszonen behöver jag bygga upp stödstrukturer med vars hjälp eleverna idag klarar det som de efter ett tag kan behärska på egen hand. Det här hör samman med hur jag som lärare fungerar som modell eller förebild i lärandet.

Vilken grej!

Det mina elever gillar mest i skolan är absolut våra stunder med det som kallas ”Grej of the day”.

Jag skulle tro att många lärare i kommunen redan använder detta i undervisningen men jag kan inte låta bli att göra lite reklam ändå.

Grundaren Micke Hermansson säger så här om Grej of the day ”en mikrolektion som ger makroeffekt”. I min klass har vi hunnit med 60-70 olika minilektioner och vi hittar hela tiden nya, roliga samband mellan våra kunskaper.

Idag tog vi det hela ett steg längre när eleverna i klassen utmanade vår rektor på frågesport. Barnen var taggade och hade haft i läxa att läsa på. Med hjälp av kahoot.it så hade jag gjort en frågesport där eleverna glänste och vår rektor lärde sig en hel del!

image

På påsklovet besökte jag New York och ett besök på American Museum of Natural History var givet för LärarHanna. Ovanför entren möttes jag av en bild på Björndjuret som var min och klassens allra första Grej of the day. Underbart. Jag önskar att jag hade haft klassen med mig!

 

Engelska appar

Jag har undersökt ett flertal engelska appar. Det finns många som är gratis men med varierande kvalitet. Det man ska tänka på är om appen verkligen utvecklar kunskaperna i engelska eller bara är kul? Ofta kan appen vara gratis men om man fullt ut ska kunna ta del av alla övningar så kostar det. Om det finns bilder som kombineras med ord eller det talade engelska språket så tycker jag att det kan vara en app att titta närmare på.

En app som jag gillar och använder mig av i undervisningen är Story Bots Learning Videos. Den innehåller sånger och videos med olika teman.

image

 

image

Här finns sånger där man tränar veckodagar, tidsbegrepp och årstider.

 

image

Man kan hitta många små videos där man kan öva siffror eller former på engelska. Det är en trevlig app och den är gratis!