Föräldrar – en framgångsfaktor!

Föräldrarna till våra elever är givetvis en stor resurs för skolan om vi samarbetar och jobbar mot samma mål.  Vissa säger att föräldrarna är den viktigaste framgångsfaktorn i svensk skola. Viktigare än både läraren och den egna begåvningen. Det ligger nog en hel del i den tanken eftersom det är föräldrarna lägger grunden i sina barns liv, en grund som vi i skolan sedan kan bygga vidare på.

För någon vecka sedan hade vi föräldramöte på Stocksätterskolan. Jag och min kollega Åsa ville visa vår tacksamhet till våra föräldrar och visa på att de är viktiga i kunskapsintagandet för sina barn. Vi avslutade mötet med att säga att vi tyckte att det där med att ge ett äpple till lärarna var en fin gammal tradition som vi ville damma av och återuppta. Sedan sa vi till vår föräldraskara att de också är lärare för sina barn. Tillsammans är vi starka och kan nå långt! Alla föräldrar fick ett äpple var med denna dikt på:

An apple for the teacher
is really nothing new.
Exept when you remember
parents are teachers too!

image
Idéen hittade jag på en av alla Facebook-grupper som vänder sig till lärare. Den gruppen heter: Årskurs 1-3 Tips och idéer. Detta är en mycket givande grupp som jag verkligen kan rekommendera.

När det fastnar…..

Inget är lika fantastiskt i skolvärden som när dina elever lär sig, när man ser att de har förstått och ser glädjen i deras ögon. Det kan ibland gå många lektioner där man känner lite frustration över att man inte ser framsteg eller utveckling hos eleverna. Men så plötsligt när man minst anar det så händer det! Det har fastnat- de förstår! Det är de bästa stunderna i yrket! Det är därför man kämpar de där andra dagarna när uppförsbacken känns lång.

Häromdagen när det var lunchrast så stod två av mina elever i 3:an, två flickor utanför klassrumsfönstret och knackade på. Jag öppnade fönstret och vi pratade lite. De ville in och frågade hur långt det var kvar av rasten. Vi har en bärbar ringklocka som eleverna får ringa i när rasten är slut. Det var inte långt kvar av så jag sa att de fick ringa in om en liten stund. Men jag ville dröja lite med ringningen.

-Ni hinner precis räkna till 50 på engelska! Sen får ni klockan och kan ringa. (Jag tänkte för mig själv att jag skulle få hjälpa dem fram i räknandet. Det här var två tjejer som fick kämpa en del i skolan och inte fick mycket gratis. En av dem hade dessutom extra svårt  med svenskan eftersom hon hade ett annat modersmål.) Men de började glatt att räkna, högt och noggrannt och samtidigt. Jag stod där och häpnade lite. -Twentyone, twentytwo, twentythree….. Visst hade vi tränat en hel del de sista lektionerna på de högre siffrorna och gjort flera övningar men att de skulle fixa sig igenom räknandet helt själva, det trodde jag inte. De kom till 50 och jag berömde dem. -Bra gjort tjejer! Ni kan det jättebra! -Kan vi inte få fortsätta till 100? sa de båda i kör utan att vara nöjda med att ha kommit till 50. -Visst svarade jag lite förvånat och gjorde mig beredd på att få hjälpa till en del. De fortsatte båda två att räkna. När de kom till 55 hörde jag en av dem säga: -Faiftyfave men den andra rättade snabbt genom att säga -Fiftyfive. De tog sig tillsammans till 100. Jag stod helt chockad och häpen. Det första jag kom på mig med att göra var att ge dem var sin highfive. -Bra gjort tjejer! Nu kan ni räkna till 100 på engelska! Jag räckte över klockan och såg två nöjda damer som sprang iväg över skolgården med ringklockan ekande.

Att lära sig siffrorna på engelska har sina svårigheter.  T ex 13, 15, 30 och 50 följer inte mönstret i uttal och ställer till det i inlärningen. De talen som är svåra får man öva extra mycket på. Jag har en övning som eleverna gillar och som tydligen också ger resultat. Vi kallar den ”Square numbers” Den finns i Lärarpraktikan Tea Time one från förlaget Majema. (Där finns också många andra bra par och gruppövningar.) Den här övningen har jag använt i olika former med elever från årskurs 2 till 6.

Fil 2015-09-02 12 14 03

Square numbers går ut  på att man sitter två och två med varsitt papper som har 9 rutor. Varje ruta har en liten siffra i kanten. Några rutor har siffror i mitten och några är tomma. Det går ut på att ta reda på vad som ska stå i de tomma rutorna. De siffror som det ena kortet har, saknas på det andra. Genom att ställa frågor till varandra så ska man fylla i rätt siffra där det saknas.

-What number do you have in square number two?

-I have number sixteen.

När man är klar och båda fått alla rutor ifyllda så jämför man med varandra så att man har skrivit rätt siffror. I den här övningen tränar man också på att ställa frågor och svara. Man både övar fraser och siffror samtidigt. Både den som frågar och den som svarar får öva. När kompisen hör svaret så måste denne fundera på vad han hört och skriva ner rätt siffra i rätt ruta.

 

Fil 2015-09-02 12 14 18Övningen kan göras svårare och svårare genom att man som lärare själv kan välja vilka siffror som eleverna ska öva på. De som behöver utmaningar kan få svårare siffror och de som behöver träna de lägre siffrorna kan göra det tillsammans i par. Man kan också se till att öva de svåra siffrorna extra mycket.

Fil 2015-09-02 12 13 50

Man också låta eleverna själva få välja vilka siffror de ska träna på genom att ge dem helt tomma papper. Då är de rutor som man ska skriva in sina siffror i inringade. Den ene ska skriva in siffror i rutorna 1,3,5,7 och 9 och kompisen får då skriva in sina siffror i rutorna 2,4,6 och 8. Här får man tala om för eleverna att de måste välja olika siffror i sina rutor. Jag hade en elev som skrev 100 i varje ruta. Då får man understryka att det blir bättre träning när man väljer olika siffror!

Den här övningen går också att använda när man ska träna på t ex engelska ord för djur, färger, kläder mm.