Barnens digitala värld

Den digitala världen är en del av barns vardag, vare sig vi vill det eller inte. Dagens barn spenderar stor del av sin fritid vid datorer, surfplattor och mobiler. Tiden kan inte dras tillbaka till ”det var bättre förr-tiden” då vi kanske minns det som i ett rosa skimmer hur barn lekte ute i trädgårdar, på ängar och i skogar mest hela dagen. Det gjordes barkbåtar, klättrades i träd, byggdes kojor … Det gör ju faktiskt barn idag också men förmodligen läggs inte lika mycket tid på det idag som det gjordes då. Barn av idag har tillgång såväl till utelivet som till den digitala världen. De kan mötas i en lekplats i bostadsområdet precis lika gärna som på en ”lekplats” på Internet där de stämt möte med varandra. Dagens barn får med sig ännu fler dimensioner och kunskaper inom nya områden som vi på vår tid givetvis inte kunde få, men det är kunskaper som de måste ha i dagens samhälle. Det är klart att vi också hade vissa tekniska prylar även på vår tid, prylar som är hopplöst förlegade och inte längre används. Se detta charmiga klipp när några barn försöker lista ut vad ett kassettband är:

IT är här för att stanna och vi kan inte klamra oss fast vid gårdagens teknik. Skolan måste hänga med i utvecklingen! Vi måste förbereda våra elever på den verklighet som väntar dem efter skoltiden. Det är viktigt att eleverna erbjuds en digital miljö av god kvalitet i skolan, vad de gör hemma på Internet har vi ingen kontroll över men vi kan se till att de i skolan får prova på många kreativa och utvecklande sätt att använda sin Internettid på.

image

Framtiden som väntar våra elever vet vi inte så mycket om, men att mycket kommer att kretsa kring IT känns ganska troligt. Micke Gunnarsson, talare och inspiratör, lade ut ett tänkvärt klipp på YouTube i förra veckan om hur vi kan vara positiva ”framtidsförutsättare” för våra barn och elever :

Jag har märkt att när man arbetar aktivt med en klassblogg, som är ett av alla digitala verktyg vi kan använda oss av, så väcks motivationen och glädjen att jobba hos eleverna. Det eleverna producerar läggs inte bara ner i en låda utan blir tillgängligt för många, Det är otroligt många plan som kunskaperna inhämtas på när eleverna blir jobbar med sin blogg. De får en större medvetenhet om vad som kan delas och vad som inte bör delas på bloggen. Det är ett kreativt och lustfyllt sätt att jobba på. Eleverna blir helt plötsligt inte bara konsumenter av Internet utan även producenter.

Tekniken kan dock inte lösa allt, men den kan ge eleverna motivation. Att tekniken inte fixar alla situationer är detta roliga reklamklipp ett bra exempel på:

Det viktiga är att vi hänger med i tiden och gör vårt bästa. Tänk på att negativa tankar skapa hinder, positiva tankar däremot tar bort dem!