I final i Webbstjärnans tävling!

Jag har glädjen att berätta att vår engelska blogg piece-of-cake från Stocksätterskolan är en av 15 nominerade bidrag i Webbstjärnans tävling.

Från början var det ca 1700 bidrag som deltog i tävlingen. Nu återstår alltså 15 bidrag och vi är därför inbjudna till prisutdelningen i Stockholm den 15 maj.  Det känns jätteroligt och spännande! Läs mer om tävlingen och om Webbstjärnan på:

Webbstjärnans tävling

Man kan också läsa om oss i tidningen Sydnärkenytt.

Sydnärkenytt

Håll tummarna för oss! Prisutdelningen går att följa live på länk (hittas på Webbstjärnans hemsida)

 

 

 

KReatIVITet <3 IKT

SETT 2017 och en föreläsning av en slöjdlärare, självklart var det ett givet val för mig. Dessutom antydde rubriken att det skulle finnas inslag av IKT och vad kan passa bättre för en IKT-nördig syfröken? Föreläsningen inleddes med frågan: ”Vad är kreativitet och vad får den för plats i skolan idag?” Elisabet Jagell menar att det finns en risk att kreativiteten har fått ge vika för stoffträngsel och katederundervisning. Tiden räcker inte till och PISA-undersökningen mäter inte kreativitet. Dessutom fylls det på med krav om stärkt digital kompetens för eleverna i Lgr11. Samtidigt pekar hon på omslaget av densamma och menar att det visar på att alla delar, alla sinnen, alla förmågor är viktiga. Här ryms boken, bilden, konsten, det fysiska äpplet, det skrivna ordet och det digitala i en och samma bild. Intressant reflektion, tycker jag och kan bara hålla med. Vi lär med alla sinnen och kanske viktigast av allt, vi lär olika.  För övrigt kan vi återfinna ordet ”kreativitet” 11 gånger i Lgr11 och då i den exakta formen, vilket inte är det enda ord som kan förknippas med det kreativa såklart. (Bara lite kuriosa info)

Det handlar inte om att det ena utesluter det andra, eller att vi måste välja utan det handlar om en kombo av ämnen och arbetssätt. Samma sak när det kommer till IKT och kreativitet. Det handlar inte om kreativitet vs IKT utan kREAtivITET <3 IKT vilket tilltalar mig eftersom det är så jag jobbar. Bekräftelse av andra kloka behövs! Jagell pratar om det taktila skapandet men också om det digitala skapandet och hon menar att kreativitet, handkraft och det digitala går hand i hand och möjliggör för varandra. Det digitala synliggör (läs blogg), ger inspiration till andra och är ypperligt för dokumentation. Visst ska vi värna om det kreativa men visst kan det göras med hjälp av det digitala.

Fick tips om en film som visar vad som händer om vi har händer som inte får ”hantverka” och det är klart att utan det digitala skulle jag inte kunna dela med mig av den här.

KreATIviTet <3 IKT = SaNt

 

Motivationen är motorn

Min dotter läser till lärare och hon är nu inne på sin fjärde termin. Denna termin är det matematik som står på schemat. Jag märkte att hon bävade lite för hur det skulle bli att läsa matematik på universitetet, jag peppade och sa att det kommer att gå jättebra.

Så kom dagen när den första matteföreläsningen skulle äga rum. Jag tänkte mycket på hur min dotter hade det under arbetsdagen och så fort jag slutade jobbet ringde jag upp henne för att höra. Ungefär så här berättade hon om hennes första matematikföreläsning:

Alla satt väntade på att föreläsaren skulle komma och tiden gick. Studenterna skruvade på sig, kollade på sina klockor och undrade varför ingen kom, men så tio minuter försent öppnades dörren och in kom en stressad kvinna tog plats på scenen.

– Ursäkta att jag är så sen, sa hon, men jag ligger i skilsmässa just nu och allting är så struligt. Dessutom var mina barn för bedrövliga i morse … Ja, ja! Vi får försöka ta oss igenom detta även om jag bara har bara blivit tilldelad denna kurs, matte är egentligen inte mitt ämne. Vi får försöka att fixa det här ändå men ni ska veta att matte som sagt inte är min grej.

Alla studenter tittade sig modlöst omkring. Hur skulle de stå ut med matte denna termin? Kvinnan hade dränerat dem på all studiemotivation och min dotter kände att terminen som just hade startat skulle bli hemsk. Hur skulle hon klara av denna kurs? Då sa kvinnan på scenen:

-STOPP! Ingenting av det jag nyss sa stämmer! Jag kom försent med flit! Jag är lyckligt gift och vi har underbara barn tillsamman. Dessutom älskar jag matematik! Detta är mitt favoritämne! Jag ville bara visa er hur mycket lärarens beteende kan påverka klassens. En lärare kan ge motivation till sin klass eller ta bort motivationen helt och hållet. Nu vill jag att ni pratar med varandra om hur de lärare ni gillade i skolan var? Hur var de lärare som gav er motivation att jobba?

Sedan följde en fantastisk diskussion om hur viktigt det är med motiverade lärare. Min dotter tyckte att detta var en kanonstart på terminen och hon blev verkligen motiverad att ta sig an den nya terminen med dess utmaningar.

Hur ska en bra lärare vara? Här kan ni se vad ett gäng människor på stan tycker:

Först förfasades jag av min dotters berättelse, skakade på huvudet och tänkte att så här får det verkligen inte gå till! Att det kan var så på ett universitet! Sedan drog jag en lättnadens suck när hon kom till slutklämmen! Så genialt sätt att påvisa hur en lärare påverkar sin klass! Detta hade motiverat min dotter och det motiverade även mig.

Motivationen är motorn som får oss att jobba, får oss att arbeta trots att det är lite besvärligt och tar emot. Försöker någon att tvinga oss att göra något som vi verkligen inte vill så tappar vi helt motivationen och vill absolut inte göra det som blir oss påtvingat. Enligt Anna Davidsson, vars föreläsning jag var på i april, så blir vi motiverade när vi har ett tydligt mål, när vi får vara med och påverka samt får hjälp när vi behöver det. En motiverad person smittar av sig likväl som en omotiverad person gör.

Simon Lussetti, en YouTubers, säger att motivationen är viljan att ta sig någonstans, viljan att fortsätta. Motivationen är bensinen i ditt projekt, det är den som driver dig framåt. Se honom berätta vad som motiverar honom:

Motivationen är viljan att göra en ansträngning, att vilja utvecklas. Här är en film som tar upp några praktiska tips för att bli motiverad:

Vi kan motivera de som finns omkring oss, både kollegor och elever, och på så vis vara en del av en positiv utveckling. Denna utveckling kan få de personer vi möter att känna att de kan klara av saker som de förut inte trodde sig kunna.