Öppnade ögon

I onsdags hade vi en förstelärarträff. Vi fick då besök av Tamar Ucar som jobbar som utbildare för studiehandledning i Örebro. Tamar startade upp sitt besök med en praktisk övning. Hon delade först ut rosa post-it-lappar och sa åt oss att skriva ner ett fritidsintresse som vi tycker mycket om att göra. Vi funderade och skrev ner det på våra lappar, vek ihop lapparna och lade dem åt sidan. Sedan tog hon fram gula post-it-lappar och sa åt oss att skriva ner den plats där vi trivs allra bäst, där vi känner oss trygga. Lätt som en plätt! Hemma, skrev jag och kände mig lite tråkig men det är ju där jag trivs bäst. Jag vek ihop lappen och lade den bredvid den rosa. Efter detta fick vi alla varsin grön post-it-lapp. Nu skulle vi skriva ner en person som vi älskar, någon som betyder väldigt mycket för oss. Svårt att bara skriva ner en! Jag ville ju skriva hela min familj!

-Får man skriva fler? vädjade någon vid bordet och alla tittade vädjande på Tamar.

-Ok, om ni absolut vill får ni det, svarade Tamar och många drog en lättnande suck och plitade tacksamt ner några namn till på sina små lappar.

Själv bestämde jag mig för den svårare vägen att bara skriva ner en, jag ville följa Tamars ursprungsplan. Då lapparna var skrivna veks även dessa ihop och lades bredvid de andra.

-Nu ska ni ta den rosa lappen, sa Tamar och vi gjorde det, och riv sönder den! Tänk er att ni aldrig mer i ert liv skulle få ägna er åt detta fritidsintresse.

Det kändes lite konstigt att tänka denna tanke men vi gjorde det samtidigt som vi rev itu de rosa lapparna.

-Ta nu er gula lapp och riv sönder den! Tänk er att ni aldrig mer i ert liv skulle få besöka den plats som betyder allra mest för er, sa Tamar och blickade ut över oss medan vi motvilligt rev våra lappar.

Vi skruvade på oss. Obehaget kom krypandes som en best som snart skulle anfalla oss i full kraft. Vi anade vad vi snart skulle få höra. De gröna lapparna var fortfarande hela och låg på bordet framför oss men vi insåg alla att så skulle de inte förbli länge till … Jag fick en klump i magen … Jag ville inte riva sönder en lapp till!

-Ta den gröna lappen! Riv sönder den! Tänk er att ni aldrig mer skulle få träffa den personen eller de personerna! Aldrig mer i hela ert liv!

Aj, aj, aj! Det gjorde nästan fysiskt ont att riva sönder den sista lappen men vi gjorde det. Mot vår vilja låg nu alla våra lappar sönderrivna framför oss och en dyster stämning infann sig.

-Tur att jag inte skrev upp hela min familj, tänkte jag och såg medlidsamt på de som skrivit ner fler på sina lappar.

-Det är dessa elever och föräldrar som vi möter idag i våra klassrum som har gått igenom detta, sa Tamar och helt plötsligt kände jag att jag hade fått en större förståelse för vilka fruktansvärda saker våra nyanlända elever och deras familjer kan ha tvingats att gå igenom. Jag kände att jag kunde ana lite av den smärta de måste ha känt då de flydde för sina liv. Ändå var det bara lappar som jag rev, jag har allting kvar. Jag rös!

Tack Tamar för att du öppnade mina ögon mer!

Egna digitala läromedel

Har under en stor tid arbetat fram flera olika digitala-läromedel som som mina elever får arbeta med under lektionerna. Började för ca fyra år sedan och skapade då musik.transtensappen.se en plats där eleverna kunde lära sig om musikhistoria men som sedan utvecklades till en form av portal som idag innehåller flera moment som eleverna kan ta del av. Vitsen med mina egna digitala läromedel är att jag och mina elever har full kontroll på hur de ser ut och vilka funktioner som finns. Jag kan alltså lätt förändra något för att göra upplevelsen bättre för eleverna efter deras åsikter på hur det är uppbyggt. Det finns säkert många andra läromedel som skulle kunna användas men poängen är inte att uppfinna hjulet igen utan att kontrollera det.

Några andra exempel på interaktiva hemsidor jag gjort är:

70.transtensappen.se

game.transtensappen.se

 

Sen har jag även skapat en app för Transtenskolan som underlättar informationsflödet till elever och föräldrar. En app som idag installeras direkt i de iPads som tillhör de sjuor som vi tar emot här på transtenskolan.

Själva programmeringen är gjord i ett program som heter Tumult Hype där man till en början använder sig av drag and drop element för att sedan koda dem med hjälp av html och javascript. Har ni funderingen kring detta så skicka gärna frågor och funderingar till mig om ni vill komma igång och göra själva eller om vi tillsammans kan göra något projekt ihop.

Joacim.karlsson@hallsberg.se

Jag och Per Martinsson skapade även ikthallsberg.se genom detta program.