Att bygga goda relationer

För mig utgör förtroendefulla relationer en viktig grund för en god lärandemiljö. Först handlar det om relationerna mellan lärare och elev samt relationerna mellan eleverna. Som lärare har jag ansvar för att leda och styra de processer som pågår i elevgruppen. Jag behöver möta och se var och en personligt. Genom mitt agerande medverkar jag till att bygga upp en känsla av tilltro och tillit i gruppen.

child-316511_1280

Som tur är står jag inte ensam i detta uppdrag. Det är något som alla i arbetslaget hjälps åt med. Även mina relationer till kollegor och skolledning är alltså viktiga. Vi behöver ha pratat ihop oss och ha utvecklat ett samstämmigt förhållningssätt samt en gemensam värdegrund. Vi behöver vara klara över vårt uppdrag och ha tydliga mål för vad vi ska uppnå. Det krävs ett gemensamt engagemang inom arbetslaget och en ständig strävan efter att vidareutveckla och  förbättra verksamheten.

Att arbeta på en god relation och ömsesidig dialog med vårdnadshavare är också betydelsefullt. Jag behöver vara både inlyssnande till det de har att berätta om sitt barn och tydlig med vad och varför vi gör det vi gör i skolan. Jag behöver kommunicera vad jag ser att eleven kan och vad som är nästa steg på ett sätt så att föräldrarna kan fungera som sitt barns supporter på ett bra sätt.

Kommentera