Uppskattade små stunder

Det händer dagligen. Små stunder av lektionen som blir liksom över. Arbetet är gjort, men det är inte dags att avsluta än. Vad ska eleverna göra? Det finns många roliga och lärorika saker som eleverna kan ägna sig åt. Jag tänkte bjuda på ett enkelt litet tips.

Som barn gjorde jag,  liksom många andra, loppor. Lopporna var vikta papper som målades med olika färger på den ena sidan och det skrevs något roligt på den andra sidan. Ofta skrev jag och mina kompisimagear killnamn och ibland små uppmaningar på loppans insida. Lopporna kunde sedan bringa mycket fniss och skratt. Det väcker barndomsminnen då jag ser barn, som liksom jag själv en gång gjorde, leka med sina egenhändigt ihopvikta loppor.

Det är just dessa loppor som som jag vill tipsa om. Dessa kan fylla ut de små stunder då eleverna inte riktigt vet vad de ska göra. Sysslolösa elever kan vika loppor, måla och skriva i dem (inte killnamn denna gång). De kan skriva saker som det jobbas med i klassen och som det kan vara bra att öva på. Sedan sparas lopporna i en låda i klassrummet dit eleverna kan gå och hämta en loppa för att träna på någonting själv eller tillsammans med en kompis när tillfälle ges. Detta är mycket uppskattat och ett lustfyllt sätt att ta åt sig kunskap på.

Jag har använt mina loppor till att träna matematik, men givetvis fungerar de i alla ämnen.

Kommentera