Kollegialt lärande i sociala medier

Varje gång jag scrollar genom mitt flöde på Facebook, Twitter, Instagram mfl slås jag av vilka fantastiskt generösa kollegor som finns därute i cyberspace. Tips och trix varvas med debatter om än det ena än det andra. Här serveras färdiga lektionsplaneringar kryddat med frågor och funderingar om arbetsmiljö, ekonomi, löner och allehanda annat. Visst ibland finns där lite pekpinnar och ibland går debatten varm men för det mesta är tonen omtänksam och generös. En del får man sålla och andra är guldkorn som det gnistrar om. Häromdagen fann jag ett sådant guldkorn. En länk till ett blogginlägg om läromedlets vara eller inte vara inom matematiken. För tillfället undervisar jag inte själv i matematik men kände att detta var frågor som vi stött och blött, fram och tillbaka, framförallt när vi genomförde mattelyftet. Här nedan finns länken till detta blogginlägg som jag hoppas kan vara till hjälp när diskussionerna går vidare om matematiken och dess läromedel.

Tankar om matematik med och utan lärobok

När jag ändå håller på skickar jag med ytterligare en länk, en mera praktiskt användbar hoppas jag.

Sparklebox, lite allt möjligt matnyttigt för eleverna.

Kommentera