Lilypads – Makers – Wearables och Eva Söderberg!

Jag brinner för mitt ämne slöjd och jag brinner för att koppla undervisning och ämne med digitala verktyg av alla de slag. Det gäller allt ifrån min egen planering till elevernas egen dokumentation och allt som finns däremellan. Jag utforskar och följer det som finns kring ämnet slöjd och det gäller aktuell forskning och debatt samt vad andra slöjdlärare delar med sig av. För det gör de. I sociala medier finns det en outsinlig tillgång till andra kollegors idéer,  tips, funderingar, planeringar och allt generöst utdelat i ett sammelsurium av kollegialt lärande. I någon av alla dessa trådar dyker så en massa spännande och för mig nya begrepp upp, Lilypads, Makers, Wearables mfl. Ett namn dök också upp lite oftare än andra och det var en kollega från Göteborg, Eva Söderberg. Jag blev oerhört inspirerad av hennes projekt i slöjden som hon visar upp på sin sajt Hjärna med händer. Det handlar om att låta traditionell slöjd möta modern teknik. Jag föll pladask och insåg att detta var ett projekt för oss, mig och eleverna på Stocksätterskolan. Jag tog kontakt med Eva via mail och hade en massa frågor och hon svarade omgående och jag hade svaren direkt. Fantastiskt vilka möjligheter  den digitala världen ger och sprider det kollegiala lärandet – blixtsnabbt. På Slöjdbiennalen hade jag också förmånen att få delta på Evas föreläsning vilket gav mig än mer luft under vingarna. Att bara få träffa denna inspirerande, glittrande kollega som brinner för att utveckla slöjdämnet och sprida sin energi till andra är en ynnest. Eva lyfter slöjden i sammanhang som ligger utanför det traditionella vilket också ger slöjden nya vingar och andra utsikter. Hon pratar om begrepp som Makerkultur, Makerspace, datalogiskt tänkande och programmering och lyfter fram möjligheten att koppla samman dessa med slöjdämnet. Det är inte tal om att byta ut slöjden till förmån för ovanstående utan Eva anser att det redan är en del av slöjdämnet. Hennes jämförelse mellan en virkbeskrivning och programmeringskod är oerhört träffande och ett ypperligt exempel på hur vi kan se kopplingen i tänket inom slöjden. Slöjden är att jämföra med Makerkulturen och DIY (Do It Youself), menar hon och pratar om hållbarhet, att inte slösa, att vara producenter istället för konsumenter och om problemlösning. Med stolthet i rösten ger hon oss bilden av slöjden som ett innovationsämne som lägger grunden till utveckling och gör oss allihop till ”UppfinnarJockar”.

Eva påminner oss om att vi inte ska lägga fokus på den debatt som försöker få slöjden att framstå som förlegad och något som är ur tiden utan se till den positiva trend inom slöjden som också speglas i debatten. I sin föreläsning återkopplar hon till Carl Heath, forskare och designer på Interactive Institute Swedish ICT och citerar från hans artikel  ”The hand and the mind”. 

”During the introduction of digital technology in schools, and in order to speed things up, voices have been raised to get rid of these subjects concerning crafts, and instead introducing subjects to do with the digital, such as computer programming and digital design. I ask myself why we would want one instead of the other, when both perspective ties neatly into each other, thus creating a basket if subjects focused on innovation, making, design and crafts.”

Det ger ändå en bekräftelse om slöjdens värde när den lyfts utanför sitt sammanhang, i en helt annan kontext och av någon annan än en slöjdlärare. För sanningen är precis som Eva säger i sin föreläsning att slöjden har många gånger krävt sin försvarare och alla som lyfter slöjdens betydelse behövs.

Tack Eva för den glöd du förmedlar och för att du får oss slöjdlärare att vilja ta ett steg till, se möjligheter istället för svårigheter och framförallt att du delar med dig till oss andra. Jag älskar mitt jobb som slöjdlärare, jag vill gärna ligga i framkant, hänga med i den utveckling som sker och kunna ge mina elever förutsättningar att möta framtiden med kreativitet och innovationsanda. Med goda kollegor som Eva blir det möjligt. Vi är ju alla ”Makers”!

Nu är vi igång, årskurs 5 och jag, med slöjdprojektet ”Lilypads och traditionell slöjd”. Ni kan följa vårt arbete på slöjdbloggen: SLÖJD-IKT.

2016-10-15-12-15-15 2016-10-15-12-15-32 2016-10-15-12-15-51 2016-10-15-12-16-12

Kommentera