Samordnare – en nyckelfunktion för att stärka utbildningens kvalitet

Skolverket har fått i uppdrag av Regeringen att genomföra insatser,under åren 2016-2019, i avsikt att stärka huvudmännens arbete kring nyanlända elever för att kunna erbjuda likvärdig utbildning med hög kvalitet. Från våren 2016 erbjuds alla huvudmän
i ­Sverige möjligheten att utse en samordnare och Skolverket finansierar delar av samordnarens tjänst
. Från och med 1 januari 2017 och framåt är det jag, Veronie Lejonord, som innehar den rollen och i mitt arbete ska jag stödja huvudmannen i det lokala arbetet för nyanlända elever och uppdraget innebär att:

• genomföra en nulägesbeskrivning och utifrån den, tillsammans med huvudman, ta fram en utvecklingsplan

• vara stöd för huvudman och rektorer i val och organisering av kommande insatser inom nyanländas lärande

• fungera som en länk mellan Skolverkets uppdrag att stärka utbildningens kvalitet för nyanlända elever och berörda huvudmän i landet

I Hallsbergs kommun har vi startat med att sammanställa en nulägesbeskrivning som tillsammans med övriga kommuners ska ligga till grund för den behovsanalys som Skolverket ska ta fram. Här har rektorer och personal en viktig roll i att kartlägga hur det ser ut på de olika skolorna i Hallsbergs kommun.  Så småningom kommer detta att leda fram till de kompetensutvecklingsinsatser som kommer att genomföras nationellt i Skolverkets regi.

Det är ett intressant arbete och det ligger en utmaning i att  det kan se så olika ut på skolorna, i en förhållandevis liten kommun som Hallsberg.  Det ska bli spännande att sammanställa alla de svar som kommer från de olika skolorna och se hur långt vi kan komma bara genom att lära av varandras svagheter och styrkor.

I Skolverkets folder finns mer att läsa kring uppdraget. Klicka här!

 

Kommentera