Möjligheten att ”visa bild” i Google bildsökning är borta men…

Dagligen under lektionstid i slöjden använder både eleverna och jag Google bildsök, dels för att få inspiration men också för att visualisera snabbt och enkelt. Just det visuella är oerhört viktigt i undervisningen och särskilt när vi har flertalet elever med annat modersmål än svenska.

Tidigare har det varit möjligt att i Googles sökmotor söka efter en bild för att sedan välja ”visa bild” och bilden har snabbt och enkelt visats direkt i Google. Nu har den möjligheten tagits bort på grund av en konflikt kring licenser med en bildbyrå. Såklart handlar det om pengar och vad bildbyrån anser sig förlora på att bilden går att laddas ner utan kostnad. Helt rätt om bilden ska användas enligt upphovsrätt osv men knöligt om du bara vill titta på bilden. Enligt det nya måste du besöka bildens ursprungssida vilket inte alltid länkar direkt till bilden.

Dock finns det en möjlighet att kringgå detta genom att ladda ner ett tillägg för webbläsare, det heter ”View Image” och är tillgängligt för Chrome och Firefox. För att installera detta tillägg i Chrome, gå in på chrome.google.com/webstore. Genom att godkänna att ”View Image” får göra förändringar i  Google kommer funktionen automatiskt tillbaka. När installationen är gjord finns återigen alternativet att visa bilden direkt i webbläsaren genom att  klicka på ”visa originalbilden”.  Det kan också stå ”View image” i vissa fall. Funktionen är dock densamma, ett klick och bilden visas i ett nytt fönster och oftast lite större. För att lägga till tillägget i Firefox, gå in via addons.mozilla.org och välj ”Lägg till i Firefox”. Precis som i Chrome måste du godkänna att tillägget får göra förändringar i  Google. När tillägget är installerat och godkänt så fungerar det likadant som i Chrome.

Viktigt att tänka på är att upphovsrätten är det som gäller för vidare användning av bilden.

 

Artikel om ”lågaffektivt bemötande” i klassrummet

Sociala medier får ofta kritik för det som sprids och hur det används på ett negativt sätt. För mig är det oftast en outsinlig källa till kollegiala diskussioner, kollegialt lärande, spridande av tankar, idéer och kunskap samt aktuell debatt kring skolfrågor av alla  slag. Idag när jag som vanligt scrollade mig genom flödet av grupper i allt från slöjd till IKT upptäckte jag nedanstående artikel. Det pågår en debatt kring det lågaffektiva bemötandet och denna artikel är i mitt tycke värd att spridas utifrån den vinst jag ser att det har.

Läs hela artikeln här!

Hantera, utvärdera och förändra. Det är tre grundprinciper för lågaffektivt bemötande i klassrummet som lågstadieläraren Johan Sander arbetar utifrån.  Text: Åsa Larsson redaktion@skolvarlden.se

 

En superlärare med godheten som viktigaste verktyget – Stavros Louca

Igår hade vi en så kallad kompetensutvecklingsdag som vanligtvis brukar fyllas med diverse mer eller mindre nyttigt innehåll. Gårdagens innehåll var på många sätt nyttigt och inspirerande då vi fick lyssna på Louca Stavros, en prisbelönt lärare som i sitt yrke som mattelärare lyckas gång på gång att få sina elever att nå höga resultat. Den färgstarke Stavros, som med sitt genuina, ärliga och ibland kontroversiella sätt lyckas fånga upp vår uppmärksamhet under flera timmar, lyfter fram exempel efter exempel där hans elever får växa som kunskapstörstande individer.

Stavros, trygheten själv, bjuder på sig själv genom att blotta både sina styrkor och svagheter, men också visar att det just är dessa svagheter vi alla besitter, det som gör oss mänskliga och unika. Slutsatsen att elevprestationer hänger på många sätt ihop med de relationer man skapar med sina elever, utkristalliseras under föreläsningens gång. Med metaforer och liknelser får han oss att förstå budskapet i vad han anser är en god pedagog: en som ödmjukt visar intresse för varje elev, en som med sitt ansiktsuttryck och kroppsspråk signalerar godhet, glädje och positivism, en som vågar skämta på sin egen bekostnad, en som brinner för sitt ämne och sina elever, en som tror på att de kan och kommer att lyckas.

I mångt och mycket påminde han mig om de lärarna jag hade, de som lämnade avtryck hos mig. De lärarna som med mytologiska berättelser kunde avdramatisera det svåraste ämnet. De lärarna som hjälpte mig att tränga in i den djupaste och krångligaste lyriken med hjälp av berättelser från förr. De som trodde på mig…

På samma sätt så verkar Stavros med lite fantasi, mycket humor och massvis med kärlek för sina elever ha hittat framgångsreceptet.  Med Stefan Holm som referens betonar han vikten av att inte nöja sig med ”lagom” i landet Sverige. Att sikta mot stjärnorna är det som gäller för Louca Stavros, både vad gäller honom själv och hans elever.

Han avrundade sin föreläsning med följande citat:

”Den enda sanna investeringen som du aldrig kan förlora på är godheten”

Jag kan inget annat än önska att jag själv efter att ha varit i branschen lika länge som Stavros, fortfarande brinner för det här viktiga yrket jag har.

Edvina Osmancevic